donderdag 20 februari 2014

Liberal School Moldova

2014 is in Moldavië een verkiezingsjaar. Daarom organiseert elke afdeling dit jaar een congres, en is het in de tweede helft van het jaar in de ban van de verkiezingen. De Liberalen hebben als regeringspartij ook wat te bewijzen naar de stemmers. Onder de liberale partij vallen ook de 35 leerlingen-, studenten-, en jongerenafdelingen, die elk hun afdelingsvergaderingen moeten gaan inplannen. Daarboven is de spectaculaire groei van leden een aanleiding om met de lokale afdelingen na te denken over de organisatie. Reden genoeg voor het landelijk bestuur van de Liberale Partij in Moldavië om in samenwerking met IDI een weekend vol organisatorische trainingen te organiseren voor deze jongeren.

Reinier Folkerts en Robert Landheer, beiden oud-landelijkbestuursleden van de Jonge Democraten en inmiddels ervaren trainers, reisden daarom af naar Chisinau in Moldavië. De training liep van vrijdag tot en met zondag, en was bedoeld voor de jonge leiders van al de lokale afdelingen. De samenstelling varieerde van middelbare scholier tot afgestudeerde werkenden.

Het enthousiasme, de motivatie en betrokkenheid van de groep werkte aanstekelijk. Het niveau Engels van de deelnemers liep echter uiteen, waardoor er tijdens de trainingen sprake was van een taalbarrière. Het team werd gelukkig versterkt door twee dames die alles simultaan vertaalden: van Engels naar Roemeens en vice versa.

We hebben trainingen gegeven die nodig waren om de organisatie te versterken: ledenactivering, campagne voeren, het omgaan met verschillende persoonlijkheden in een samenwerking, maar ook het bepalen van de strategie voor een afdeling bepalen en de inhoud van de statuten. De gebruikte trainingsvormen waren informeel: veel interactie en groepswerk, het delen van ervaringen onderling en met de trainers, en het door deelnemers zelf ontwikkelde inzicht in oplossingen. Deze vorm werkt vaak beter dan een traditionele lezing, zowel door de uiteenlopende leeftijd, maar ook door de relatief grote groep. De informele educatie uitte zich bijvoorbeeld in het door deelnemers uitbeeldden van verschillende typen lastige persoonlijkheden door middel van een kort toneelstukje, waarbij ze ook aangaven hoe je als leider in zo’n situatie alle teamleden betrekt en het probleem oplost. Dat blijft jongeren (en waarschijnlijk ook ouderen) eerder bij dan voorlezen uit een boekje met verschillende persoonlijkheden.

Erg mooi waren de sessies waarin jongeren mochten nadenken over het oprichten van een nieuwe partij, en over de waarde-propositie hiervan. Dit laatste werd in de vorm van het zogenaamde “Business Model Canvas” gegoten, waar in 9 stappen een totaal strategisch plan wordt opgesteld. De partij die bij voorbaat geen beloftes doet, zal ons lang bijblijven!

Na een lang weekend in Chisinau en veel mensen ontmoet te hebben was het al erg snel weer tijd om terug naar Nederland te gaan. Er is ook volop gepraat over ideeën voor follow-ups en manieren om via Skype en facebook ideeën en advies uit te wisselen. Al met al heeft IDI met dit trainingsweekend de Moldavische liberale jongeren enorm vooruit kunnen helpen met het opbouwen en verbeteren van hun partij.

Deze blog werd geschreven door IDI-trainers Robert Landheer en Reinier Folkerts.