donderdag 22 mei 2014

Deel 1: Balkan – EP Uitwisseling

Nauwelijks campagne in Europa’s jongste lid

In de weken voor de verkiezingen organiseerde het liberale jongerennetwerk in de Balkan, ISEEL een uitwisseling tussen de EU-lidstaten en (nog) niet-lidstaten. Lees hier de indrukken van Lindy Janssen, die namens IDI naar Kroatië afreisde.

In de weken voor de verkiezingen organiseerde het liberale jongerennetwerk in de Balkan, ISEEL een uitwisseling tussen de EU-lidstaten en (nog) niet-lidstaten. Zo zou in het weekend van 16 t/m 18 mei een uitwisseling tussen Kroatische en Bosnische liberale jongeren plaatsvinden. Helaas kon de uitwisseling door de overstromingen in de regio niet doorgaan. IDI-vertegenwoordiger Lindy Janssen reisde alsnog af naar Zagreb, om iets mee te krijgen van de Kroatische campagne. Lees hier over haar indrukken.

Het ‘Huis van Europa’ in Zagreb is gloednieuw. Een opvallend modern gebouw in het Oostenrijk-Hongaars aandoende oude centrum van de Kroatische hoofdstad.’8 Dana’ staat er op zaterdag op het raam. ‘7 Dana’ een dag later. Dit is eigenlijk alles wat er te  merken is een week voor de Europese verkiezingen. Op de centrale pleinen en in de drukke winkelstraten wordt nauwelijks campagne gevoerd. Verkiezingsaffiches zijn nergens te zien.

Nog geen jaar geleden hebben de Kroaten ook gestemd voor het Europees Parlement. Het land trad op 1 juli 2013 toe tot de EU en de verkiezingen van volgende week zijn de eerste reguliere EP-verkiezingen voor het jongste lid van de EU.

Eigenlijk is er sinds juli vorig jaar weinig veranderd. “Het vertrouwen in de politiek is erg laag in Kroatië. Dus die verkiezingen interesseert mensen niet echt”, legt 31-jarige Vedrana uit. Zelf ziet ze ook weinig verbeteringen sinds haar land toetrad tot de EU. “Toch is er voor mij wel een groot voordeel”, lacht ze. “Omdat ik, als vice-voorzitter van LYMEC de Europese liberale jongerenpartij, veel naar het buitenland bel is mijn rekening van zo’n 100 euro per maand naar zo’n 30 euro per maand gegaan!”

“Politici beloven veel, maar als het er op aankomt is Kroatië een nettobetaler aan de EU!”, zegt de 25-jarige Ivan. “Dat is niet wat mensen hadden verwacht,” verzucht de rechtenstudent.

De gemiddelde Kroaat merkt er weinig van dat zijn land sinds kort bij de EU hoort. “Nou ja”, zegt Ivan, “er hangt nu op elk overheidsgebouw een Europese vlag te wapperen. Voor de rest is eigenlijk alles hetzelfde gebleven…”

Dit stuk werd geschreven door Lindy Janssen, momenteel werkzaam bij ProDemos en op uitnodiging van IDI in Kroatië.