zondag 22 mei 2016

IFLRY kiest D66’er Pauline Kastermans tot nieuwe voorzitter

Van 14 tot 17 april hield de International Federation of Liberal Youth (IFLRY) haar halfjaarlijkse congres in Istanboel. D66 Internationaal was een van de sponsoren van deze bijeenkomst. Krijn van Eeden, hoofdredacteur van IFLRY’s magazine Libel, deelt hieronder zijn ervaringen.

De sfeer zat er weer goed in dit keer. Zoals bij vele politieke congressen hebben IFLRY congressen ook altijd een beetje een element in zich dat nog het meeste aan een reünie doet denken. Dit samenhorigheidsgevoel wordt op de eerste plaats nog eens versterkt door het feit dat veel mensen elkaar, door de afstanden die overbrugd moeten worden, ook alleen tijdens de congressen zien. Daar komt nog bij dat liberale waarden in veel delen van de wereld geen vanzelfsprekendheid zijn, maar iets waar we samen voor moeten vechten. Dit bleek helaas weer eens uit het verhaal van Nikolay Artemenko, van de Russische jeugdbeweging Vesna, die een week voor het congres, tijdens een protest in Sint-Petersburg tegen de corrupte praktijken die uit de Panama Papers bleken, in elkaar was geslagen.

Bekijk hier een video impressie van het IFLRY congres.

Maar het was natuurlijk niet alleen maar gezellig samen zijn; we hadden ook een hoop te doen. Zo hebben we een dag besteed aan het bespreken van de situatie in Syrië, en de vluchtelingencrisis. We hadden drie externe sprekers, waarvan twee van Ark, een onafhankelijk bureau dat conflicten onderzoekt en programma’s voor conflict transformatie probeert op te zetten. Zij hadden voor ons een ontnuchterend rapport over de situatie in Syrië. Een hoopvoller perspectief kwam van Karyn Thomas, een gepensioneerde lerares uit Australië die hier in Istanboel een kleine organisatie op heeft gezet om Syrische vluchtelingen te ondersteunen, genaamd Small Projects Istanbul. Tot slot was er een discussiepanel bestaande uit congresdeelnemers uit Libanon, Duitsland, Canada en Hongarije. Waarin de per land verschillende situaties voor Syrische vluchtelingen, en de reactie daarop van de locale bevolking besproken werden.

DSC_0077-Web

Maar het belangrijkste onderdeel van het congres was het verkiezen van een nieuw bureau (het dagelijkse bestuur van IFLRY), bestaande uit een president, secretaris-generaal, penningmeester en vier vicepresidenten. Deze worden iedere twee jaar op het congres verkozen door de daar aanwezige ledenorganisaties (onder andere de JD). Vooral de verkiezing van de vier vicepresidenten was dit jaar spannend, omdat er zes kandidaten waren, waarvan slechts één uit het vorige bestuur (Amhad al Rachwani, van de Future Youth Movement uit Libanon).

Er werd tijdens het congres dus veel gelobbyd, en tijdens het plenaire deel van de verkiezingen werden de kandidaten uitvoerig bevraagd over hun visie op het verbeteren van onderlinge samenwerking tussen de ledenorganisaties en het bevorderen van de idealen van de organisatie. Na het stemmen bleek, dat de op drie en vier na populairste kandidaten ook nog eens exact hetzelfde aantal stemmen hadden gekregen, waardoor er tussen hen een tweede ronde moest plaatsvinden. Na een extra half uur spanning voor deze twee kandidaten kon uiteindelijk het nieuwe bureau worden voorgestel. Het bestaat uit Voorzitter Pauline Kastermans (JD), Secretaris Generaal Tone Bjørndal (Unge Venstre, Noorwegen), Penningmeester Danylo Korbabicz (Young Liberals of Canada) en bestuursleden Ab Brightman (Liberal Youth, UK), Amhad al Rachwani (Future Youth Movement, Libanon), Sven Gerst (Junge Liberale, Duitsland) en Anders Rehnberg (Liberala ungdomsförbundet, Zweden). Lees hier Paulines eerste speech als President van IFLRY. Pauline Kastermans is actief lid van zowel de Jonge Democraten als D66. Bij de JD is zij in 2012-2013 Internationaal Secretaris van het Landelijk Bestuur geweest en ze heeft 2,5 jaar voor D66 gewerkt als international officer jr.

DSC_0277-Web

Naast de verkiezingen van het bureau vonden ook de verkiezingen van de interne auditors plaats. Hiervoor waren vier kandidaten, voor twee posities. Uiteindelijk zijn hierbij Robert Landheer (JD) en Christian Holm (Centerpartiets ungdomsförbund, Zweden) als winnaars uit de bus gekomen.

Tot slot nog een kort bericht over de resoluties die aan bod zijn gekomen. Onder andere een over Sexual Health and Reproductive Rights en het verbeteren van de bestraffing van VN blauwhelmen die misdaden begaan. Ook was er een urgente resolutie, ingediend door de Junge Liberale (Duitland), die de Duitse regering opriep om komiek Jan Böhmermann niet te vervolgen. Als protest tegen deze hele affaire heeft de delegatie van de Junge Liberale ook nog deze video opgenomen. Iets waar natuurlijk wel een beetje lef voor nodig was, midden in in Istanbul.

Al met al was het een erg geslaagd congres. Het is nu aan het nieuwe bureau om aan de slag te gaan, en er voor te zorgen dat alle nieuwe connecties die zijn gesmeed, en de ideeën die zijn ontstaan, zo goed mogelijk worden ondersteund.

Over de auteur: Krijn van Eeden, woonachtig in Frankfurt, lid van D66/JD en de Lib Dems/Liberal Youth, redacteur van Libel, IFLRYs nieuws en opinie blog.

Foto’s gemaakt door Mustafa Aslan van de Turkse liberale jongerenbeweging 3H.