donderdag 30 november 2017

Fact-finding mission: Israël en de Palestijnse gebieden

Van 6 t/m 13 november reisde D66 Internationaal met een groep van 20 D66’ers naar Israël en de Palestijnse gebieden voor een ‘Fact-finding mission’. Tijdens de reis ontmoetten we mensen die ons meer vertelden over onderwijs, innovatie, migratie en duurzaamheid in de regio. Het was een week vol uitwisseling van kennis en informatie met experts in het Midden-Oosten. Op het programma stonden onder andere ontmoetingen met het Israëlische Ministerie van Buitenlandse Zaken, de Nederlandse vertegenwoordiging in de Palestijnse gebieden en afspraken bij verschillende start-ups en innovatieve bedrijven.

In Tel Aviv hadden we verschillende ontmoetingen met mensen en organisaties die ons het een en ander konden vertellen over maatschappelijke kansen en uitdagingen. Zo gingen we langs bij een school waar kinderen van 51 nationaliteiten op zitten om te praten over integratie en vreedzaam samenleven. Ook bezochten we een NGO die zich bezighoudt met innovatieve manieren om mensen van andere achtergronden bij elkaar te brengen en gingen we langs bij een LGBT centrum om te praten over de positie van LGBT’ers in Israël en in het Midden-Oosten. Daarnaast spraken we met het Ministerie van Buitenlandse Zaken over de veiligheidssituatie van Israël in het Midden-Oosten. Hierbij kwamen verschillende regionale uitdagingen, zowel economisch als politiek gezien, aan bod.

Vanaf Tel Aviv reisden we door naar het zuiden van Israël en bezochten we de grens met de Gazastrook. Hier praatten we over hoe de interactie is tussen grensregio’s van Israël en de inwoners van de Gaza en hoe er wordt gewerkt aan het bereiken van veiligheid en stabiliteit in de regio. Om meer te weten te komen over hoe Israël zich bezighoudt met innovatie bezochten we een bedrijf dat met 180.000 zonnepanelen een voorloper is op het gebied van zonne-energie.

Na een overnachting en een kort verblijf in Jeruzalem reisden we naar de Palestijnse gebieden waar we in Bethlehem meer leerden over de muur die in 2002 is gebouwd door Israël. Hier kwamen we erachter dat beide kanten een andere perceptie hebben op de impact van deze muur. De ene kant ervaart het als bescherming en de andere kant ziet het als beperking van het alledaagse leven. In Ramallah werd onder andere de waterproblematiek besproken die heerst in de Palestijnse gebieden en over het algemeen in het Midden-Oosten.

De reis naar Israël en de Palestijnse gebieden riep veel lastige vragen op bij de deelnemers. In de loop van de week bleek de situatie nog gecompliceerder dan verwacht. Toch is hiermee een stap gezet in de richting van meer open dialoog en discussie over de situatie.

Wil je meer weten over de Fact-finding mission? Stuur dan een e-mail naar internationaal@d66.nl.