woensdag 6 december 2017

Terugblik: ALDE congres in Amsterdam

Niels Back en Talia Cliteur, stagiaires van de Mr. Hans van Mierlo Stichting, bezochten het 38ste ALDE congres in Amsterdam. Wat ze meemaakten lees je hier.

De Europese liberalen kwamen op 1, 2 en 3 december samen in de RAI in Amsterdam. Met ruim 1200 deelnemers voor drie dagen sessies, verkiezingen en vooral veel van elkaar leren en de dialoog aangaan. Een verslag van de eerste dag, de vrijdag.

Fighting Populism
n de ochtend waren meerdere delegation meetings, waarna een interessante sessie op het programma stond met als thema ‘Fighting populism’. Sophie in ‘t Veld, (Europarlementariër voor D66), Andriaan Andringa (manager campagnes en communicatie voor D66) en Katka Cseh (bestuurslid van Momentum in Hongarije) gingen in gesprek en debat over hoe om te gaan met populisme. Andringa vertelde over hoe internet campagnes veranderde. Waar eerst gevestigde instituties de informatievoorziening bepaalden, is deze nu veel diverser. Mensen zijn niet bozer anno 2017, ze hebben wel een veelvoud aan kanalen om meer mensen te bereiken. Hoe je populisten een weerwoord kan bieden, is door vanuit het hart te praten in plaats van vanuit het hoofd. Sophie in ‘t Veld haakte hierop in en bracht in dat je daarbij niet mee moet bewegen met de populisten, door je als ‘light-versie’ te presenteren. Maar het frame dat de populisten gebruiken overnemen, is niet de oplossing voor populisme. Cseh had een verfrissend verhaal hoe zij met een jonge, liberale beweging in Hongarije een heuse politieke partij werd, om zo een tegenwicht aan Orbán te bieden. Zij noemde social media (niet in de handen van Orbán en goedkoop) én het gesprek als oplossing. Het belangrijkste voor een succesvolle beweging is blijven geloven dat alles mogelijk is. Met open blik na deze sessie, startte later op de dag het plenaire gedeelte.

Guy Verhofstadt: Stemmen op basis van unanimiteit is achterhaald
De openingsspeech van Guy Verhofstadt was inspirerend en positief stemmend over de toekomst. 2016 was volgens hem een horrorjaar, met Trump en de Brexit. 2017 was een jaar van positievere geluiden over Europa, waar angst werd omgezet in hoop. Het teruggrijpen op een verleden waar alles beter was, is kortzichtig over de zwarte bladzijden uit onze historie. Wat ons verenigt is de strijd tegen het antiliberale in Europa. En daarbij zijn angst en twijfel geen juiste raadgevers. Naast het oude conservatisme en communisme is populisme een uitdaging van deze tijd. Waar populisten gelijk in hebben is dat de EU niet is waar deze zou moeten zijn. Verhofstadt vindt dat het stemmen op basis van unanimiteit niet meer van deze tijd is, een concreet punt dat verbeterd moeten worden in de EU.

Alexander Pechtold: Erasmusprogramma’s en vrij reizen door Schengen belangrijk
Ook D66-fractievoorzitter Pechtold kwam het podium op. Hij vatte kort de huidige externe en interne bedreigingen van de EU samen: Trump, Poetin, Erdogan, Brexit en de politieke situaties in Polen en Hongarije. Klimaatverandering is misschien wel het grootste vraagstuk van deze tijd. Pechtold voerde de vliegticketbelasting aan als concreet voorbeeld uit het Nederlandse regeerakkoord waar klimaatverandering mee wordt tegengegaan. De millenial-generatie, de generatie die nooit oorlog heeft gekend, moet zich bewust worden van het belang van Europa. Daarbij spelen kennismaken met Europa door het Erasmusprogramma en het vrij reizen door Schengen een belangrijke rol. Als uitdaging noemde Pechtold – net als Verhofstadt in meer of mindere mate – de democratische vernieuwing van de EU.

ALDE Bureau verkiezingen
Door het hele weekend heen liepen de verkiezingen voor President en zes Vice-Presidents van het ALDE-bestuur (Bureau). Annelou van Egmond was namens D66 kandidaat als Vice-President. Met de slogan ‘We need to win elections all over Europe, it’s that simple’ ging ze de strijd aan met kandidaten uit onder andere Ierland en Polen. Met resultaat: Annelou is verkozen in het ALDE Party Bureau. Gefeliciteerd! We kijken uit naar een zichtbaar ALDE met winst in verkiezingen door heel Europa.