woensdag 25 september 2019

D66 en IFLRY organise liberal summer school in Ukraine

D66 members Gosse Vuijk and Damiën Storimans trained young activists at the summer school ‘Liberal Democracy under Pressure’. Read more about their experience here. You can find the Dutch version of this text below.

D66 and IFLRY organized a summer school for young liberal activists in Ukraine and Belarus on  ‘Liberal Democracy under Pressure’. Through such events, D66 International actively supports civic and political engagement in young democracies in the European neighbourhood.

Gosse Vuijk and Damien Storimans participated as trainers from D66. Gosse held a training on the threats to open democracy including digital technology, nationalism, and extremism. Damien helped with hosting the event for IFLRY and lectured on the ideas on which liberalism is based.

More than half of the participants came from Belarus, a country facing serious political challenges. Belarusian participants struggle with the state security services and  low engagement in their organizations. In Ukraine, civil and political society has been developing dynamically since the 2014 Revolution of Dignity. Nevertheless, political youth organizations are still  underrepresented in society. D66 and the IFLRY Belarus & Ukraine Programme assist liberal youth organizations by organizing trainings and seminars on topics such as capacity-building, campaigning, liberal ideology, and non-formal political education.

This interactive summer school enabled a much deeper exchange than a series of lectures could. Over five days, participants and trainers got to meet each other in an informal setting near Kyiv. They shared their experiences and ideas on topics ranging from political ideology to their favorite drinks. This led to surprising exchanges. Damien: “I was chatting to one of the participants after a training. She told me how the KGB threatened her parents for participating in a student union. There’s still a very long road to liberalism in this country.”

D66 thinks and acts internationally and is not afraid to look across borders. Programmes like the summer school in Kyiv make it possible for D66 to share its knowledge to young activists, and also enables the trainers to learn more about the situation in the participating countries. The trainings revealed that in both countries liberal youth continue to face  challenges in building their movements. As such, promoting democratic values in these countries remains  important for D66 International.

D66’ers Gosse Vuijk en Damiën Storimans gaven training bij de zomerschool ‘Liberal Democracy under Pressure’. Lees hier over hun ervaring.

In augustus organiseerden Stichting IDI/D66 Internationaal en de International Federation of Liberal Youth (IFLRY) een zomerschool voor jonge liberale activisten in Oekraïne en Wit-Rusland. Het thema van de zomerschool was ‘Liberal Democracy under Pressure’. Daarmee steunt D66 Internationaal maatschappelijk en politiek engagement in jonge democratieën in de Europese nabuurschapslanden.

Gosse Vuijk en Damiën Storimans waren namens D66 bij het evenement.  Gosse gaf een training over de bedreigingen voor de open democratie, waaronder digitale technologie, nationalisme en extremisme. Damien hielp namens IFLRY bij het organiseren van de zomerschool en hield een lezing over de ideeën waarop het liberalisme is gebaseerd.

De meerderheid van de deelnemers kwam uit Wit-Rusland, een land dat voor flinke politieke uitdagingen staat. Wit-Russische deelnemers worstelen met de staatsveiligheidsdiensten en de geringe betrokkenheid bij hun organisaties. In Oekraïne heeft het maatschappelijk en politiek middenveld zich sinds de Euromaidanrevolutie van 2014  dynamisch ontwikkeld. Toch zijn politieke jongerenorganisaties tot nu toe ondervertegenwoordigd in de samenleving. D66 en het IFLRY-programma Wit-Rusland & Oekraïne streven ernaar om liberale jongerenorganisaties te steunen door het organiseren van trainingen en seminars over onderwerpen als capaciteitsopbouw, campagnes, liberale ideologie en politieke vorming.

De interactieve zomerschool maakt het mogelijk om ideeën en ervaringen uit te wisselen tussen deelnemers én trainers. Gedurende vijf dagen spraken deelnemers en trainers elkaar in een informele setting in de buurt van Kiev. Dit leidde tot verrassende uitwisselingen. Damiën: “Ik sprak na de training met een van de deelnemers. Ze vertelde me hoe de KGB haar ouders bedreigde voor deelname aan een studentenvereniging. Er is nog een lange weg te gaan voor de democratie in Wit-Rusland.”

D66 denkt en handelt internationaal en is niet bang om over grenzen heen te kijken. Programma’s als de zomerschool in Kiev laten leden van D66 hun kennis delen met jonge activisten, én bieden ook  kans voor trainers om meer te leren over de situatie in de deelnemende landen. Uit de trainingen bleek dat in beide landen liberale jongeren nog steeds voor grote uitdagingen staan bij het opbouwen van hun bewegingen. De bevordering van de democratie in deze landen blijft belangrijk voor D66 Internationaal.