donderdag 30 januari 2020

Uitwisseling – Mouvement Populaire en D66

English below

Tussen 19 en 22 januari vond er een uitwisseling plaats tussen lokaal actieve politici van de Marokkaanse partij Mouvement Populaire en D66. Drie afgevaardigden uit Marokko reisden af naar Nederland, om in het kader van lokale verkiezingen verkiezingen in 2021 hier kennis en ervaringen uit te wisselen met hun Nederlandse counterparts.

Het programma trapte af met onze Internationaal Secretaris, Tjeerd Dierckxsens. De delegatie ging in gesprek met hem over onder andere de politieke verschillen tussen Marokko en Nederland.

De eerste volle dag van het programma stond in het teken van een bezoek aan Delft. In de ochtend werd de Marokkaanse delegatie op het stadhuis ontvangen door fractieleden Vincent van Roon en Boris van Overbeeke. Naast een korte rondleiding door het historische stadhuis gingen de Nederlandse en Marokkaanse politici met elkaar in gesprek over de lokale politiek. Verschillende onderwerpen stonden centraal, waaronder campagnevoeren voor lokale verkiezingen en samenwerken met andere partijen in de raad. Om het werk van de Gemeente Delft concreter te maken was de middag gereserveerd voor een bezoek aan de Technische Universiteit van Delft, in het bijzonder aan The Green Village. Hier komen onderzoekers, ondernemers, de gemeente en het grote publiek samen om te werken aan innovatief onderzoek, onder andere naar duurzamer wonen en watermanagement. Na dit bezoek bracht de delegatie een kort bezoek aan het Prinsenhof, een plek die van groot belang is geweest in de Nederlandse politieke geschiedenis.

Op dag twee was het de beurt aan Utrecht. Wederom werd de delegatie ontvangen op het stadhuis, hier door fractieleden Ellen Bijsterbosch en Hind Dekker-Abdulaziz. Ook hier ging de Marokkaanse delegatie met hen in gesprek over hoe lokale politiek hier bedreven wordt en werden er nuttige ervaringen en goede ideeën uitgewisseld. Na de lunch was het tijd om een van de meest historische plekken van Utrecht te bezoeken: de Domtoren. Later die dag werd er een bezoek gebracht aan Leidsche Rijn, een van de nieuwere wijken van Utrecht. Hier bevindt zich RAUM: “een cultureel stadslab dat via exposities en events samen met bewoners en bezoekers het toekomstige stadsleven vorm geeft.” Bij RAUM werden zij ontvangen door onder andere directeur Donica Buisman.

De derde een laatste dag van het uitwisselingsprogramma begon met een bezoek aan Tweede Kamerlid Achraf Bouali. Hier bespraken zij onder andere de bilaterale samenwerking van de landen. Vervolgens ging de delegatie in gesprek met International Project Officer Hoba Gull; zij hebben verder gesproken over het werk van D66 Internationaal en de projecten die in de doellanden uitgevoerd worden. In de middag bracht Martijn ten Ham, bestuurslid D66 Den Haag, een bezoek aan het Landelijk Bureau om het met hen te hebben over communicatie en campagne.

Al met al was het een geslaagde week voor de delegatie, met veel leerzame bijeenkomsten en nieuwe ideeën en ervaringen die meegenomen kunnen worden naar Marokko en ingezet kunnen worden bij de volgende verkiezingsronde.

From 19 to 22 January, an exchange took place between locally active politicians from the Moroccan party Mouvement Populaire and D66. Three representatives from Moroco traveled to the Netherlands to exchange knowledge and experiences regarding local elections (that will take place in Morocco in 2021) with their Dutch counterparts.

The programme started with a meeting with the International Secretary of the National Board is D66, Tjeerd Dierckxsens. During this meeting, differences between political aspects in Morocco and the Netherlands were discussed.

The first full day of the programme took place in Delft. In the morning, the Moroccan delegation was welcomed at the historical city hall by city council members Vincent van Roon en Boris van Overbeeke. After a short tour of the monumental building, the Dutch and Moroccan politicians discussed local politics together. A lot of topics were covered, from campaigning for local elections to the cooperation with other political parties in the City Council.

The afternoon was reserved for a visit to the Technical University of Delft, a very important aspect for the city. To make the work of the city council more concrete, the delegation visited the Green Village. This is a place where researchers, entrepreneurs, the municipality and city council, and the public come together to work on innovative research. Examples of this research are sustainable living and water management. After this visit, the delegation briefly visited the Prinsenhof, an interesting and relevant place for Dutch political history.

Day two was spent in Utrecht. Again, the delegation was welcomed at the city hall, this time by city council members Ellen Bijsterbosch and Hind Dekker-Abdulaziz. Here, the Moroccon delegation discussed local politics and the way this is practiced in the Netherlands with their Dutch counterparts, along with their experiences and ideas regarding this topic. After lunch, it was time to visit one of the most historical sites of Utrecht: the Dom Tower.

The programme of that day was rounded up by a visit to Leidsche Rijn, one of the newer neighbourhoods of Utrecht. It is also the home of RAUM, a cultural citylab that shapes the future of city life through expositions and events, along with the residents and visitors of Leidsche Rijn and is supported by the municipality of Utrecht. Here, they were given a tour of the site by director of RAUM Donica Buisman.

The third, and last, day of the exchange programme started with a visit to the Dutch Parliament, to meet with D66 Member of Parliament Achraf Bouali. With him, the bilateral cooperation between Morocoo and the Netherlands was discussed, among other topics.
During lunch, the delegation was met by Hoba Gull, International Project Officer for D66. She elaborated on the work D66 Internationaal does and the projects that the International Office organises in the target countries.

The last meeting of the programme was with Martijn ten Ham, board member of D66 The Hague, responsible for communications and campaign, which was also the topic of discussion for this meeting. A very useful afternoon, with the elections in Morocco in 2021 in mind.

Altogether, it was a very successful week with a lot of informative meetings and new ideas and experiences that will be brought back to Morocco and be helpful in the process towards the local elections of 2021.