Liberal International

Liberal International (LI) is de wereldwijde politieke federatie van gelijkgezinde liberale partijen. Momenteel zijn er meer dan 65 liberale partijen aangesloten. LI werd opgericht in 1947 in Oxford om liberale partijen te verenigingen en te versterken. De basis voor LI wordt gevormd door de twee manifesten van Oxford (1947, 1997). De principes die lidorganisaties uit Afrika, Amerika, Azie en Europa verenigt zijn: respect voor mensenrechten, vrije en eerlijke verkiezingen en multi-partijen democratie, tolerantie, vrije handel en duurzaamheid. Partijen die ook lid zijn van LI zijn o.a. de Liberal Party of Canada en de Democratic Alliance uit Zuid-Afrika.

Liberal International komt tweemaal per jaar samen om internationale politiek en gezamenlijke liberale standpuntvorming te bespreken. LI heeft de status van waarnemer bij de VN Mensenrechtenraad en mag hier ieder jaar een statement indienen. Tevens kent LI jaarlijks de LI Prize for Freedom uit. Laureaten van deze prijs zijn o.a. Vaclav Havel, Mary Robinson, Aung San SUu Kyi en Helen Suzman.
Lees meer over Liberal International op hun website.

Naast Liberal International werkt D66 Internationaal ook veel samen met de International Federation of Liberal Youth (IFLRY) – het internationale jongerennetwerk van liberale politieke en studentenorganisaties en activisten. De Jonge Democraten zijn ook lid van IFLRY.
Lees meer over IFLRY op hun website.

Laatst gewijzigd op 12 juni 2014