In memoriam Pim de Kuijer

Pim de Kuijer is overleden. Omgekomen op vlucht MH17 van Amsterdam naar Kuala Lumpur. Met hem verliest D66 een actief, betrokken, intelligent en gepassioneerd lid. Pim was mijn stagiair toen ik voor D66 lid was van het Europees Parlement. Van excellente stagiair werd hij al snel een gedroomd partijlid. Pim wilde altijd kennis opdoen maar ook delen. Om die reden deed hij enthousiast mee aan het jongeren opleidingstraject Route66 en werd hij toegelaten tot het D66 kader- en talentenprogramma ‘Driebergen’ waar hij in zijn jaargang onderscheidde als creatief en betrokken. In 2012 stond hij als kandidaat op de lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Pim was een echte kosmopoliet. Hij werkte met veel passie enkele jaren voor de Europese Commissie in Kuala Lumpur, waarna hij overland, per trein, terug ging naar Amsterdam, dwars door China en met de Trans-Siberie Express door Rusland. Hij was dol op dit soort avonturen. Onderweg ontmoette hij mensen, deed ervaringen op die zijn wereldbeeld verrijkten. Hij geloofde in een rechtvaardige wereld zonder discriminatie, waar mensen zich in vrijheid kunnen ontplooien. We spraken toen af in Beijing; waar ik huiverde van de volledige varkens die in China op tafel werden gezet, stond hij open voor elk avontuur, ook culinair en cultureel.

Pim geloofde met heel zijn hart in de rechtstaat en democratie, en legde daarin voor D66 zijn ziel en zaligheid. Hij nam vrije dagen op om naar de Balkan en Oost-Europa te vliegen om met andere D66ers kennis te delen over campagne voeren en politieke communicatie met jonge aspirant-politici uit Slovenië, Kroatië en Bosnië. Tijdens een bezoek aan Sarajevo zag Pim met eigen ogen de gevolgen van de oorlog in voormalig Joegoslavië: “Sniper Alley”, het door de NAVO bezette vliegveld en het Tunnel Museum, de enige verbinding tussen het belegerde Sarajevo en het ‘vrije’ achterland. Dit mocht nooit meer gebeuren volgens Pim, niet in Europa, en nergens anders in de wereld.

Dat was ook zijn motivatie om zich als bestuurslid in te zetten voor de D66-stichting Internationaal Democratisch Initiatief (IDI).

De noodlottige vlucht zou Pim naar Australië brengen, waar hij voor zijn huidige werkgever, Stop AIDS Now, een internationale conferentie zou bijwonen. Daarna zou hij terug vliegen via zijn geliefde Kuala Lumpur om oude vrienden en collega’s te zien.

Bij de verkiezingen in Oekraïne in 2006 en 2007 was Pim een van de internationale verkiezingswaarnemers. Hij geloofde in democratie en vond het een eer op deze manier een concrete bijdrage te leveren aan een betere toekomst voor alle Oekraïners. Het is een wrange wending van het lot dat de raket die zijn vliegtuig neerhaalde werd geschoten als gevolg van een conflict waarin juist de waarden die Pim zo dierbaar waren op het spel staan.

Pim was betrokken, vrolijk en vol belangstelling. De stortvloed aan lieve woorden op Facebook alleen al getuigen van de vele mensen in vele delen van de wereld die hem waarderen en zullen missen. In zijn veel te korte leven had hij al meer gezien en gedaan dan veel mensen in een heel leven en ik denk dat hij het fijn zou vinden als wij zijn werk voortzetten en elke dag knokken om zijn idealen in werkelijkheid om te zetten.

Pim zal worden gemist.

Lousewies van der Laan

Zie ook: ‘D66 treurt om slachtoffers en leeft mee met nabestaanden’.

Laatst gewijzigd op 18 juli 2014